fredag 3 februari 2012

44 dagar

44 dagar och fortfarande 20 dagar kvar! Eller inte. Det beror ju liksom på. Nu parades Indra säkerligen väldigt sent i höglöpet och jag tänker att det troligen är därför allt gått så fort och att hon kanske kommer att valpa "tidigt". "Runn å go" om magen är hon i alla fall!!


Ännu en glädjande nyhet kom till mig häromdagen. Så roligt och spännande! Ännu en kär vän som jag har att glädjas med. Ingela Näslund, kennel Tillieville har importerat en hane. Bara det!! I det hemmet har bara tikar huserat i evigheter men nu har det blivit ändring på det alltså. Från USA och kennel Shi'Rayan har hon alltså fått äran att föra över vackra lilla Fa'iz till Sverige.

Direkt från Iowa till Ångermanland. Det här fotot av Fa'iz har jag helt enkelt snott av Ingela från hennes hemsida.
Det märkvärdigaste med honom är dock att båda hans föräldrar kommer från Afrika, från två av sloughins ursprungsländer. Hans mor kommer från Marocko och hans far från Algeriet. Det är väldigt sällsynt med sloughi födda i västvärlden där båda föräldrarna kommer från Afrika och för den snäva avelsbas som sloughi har här i väst så är ju ursprungsblodet väldigt värdefullt. Dä ä ungefär som mä fôlk i Föne. ; )

Det debatteras för övrigt en hel del på nätet både här och där om huruvida våra (vint-)hundar bör/ska/måste springa någon form av racesport eller inte. För att bevisa att de duger som den ras de är eller för att få ett värdigt liv som vinthund. Det är förstås något som jag själv funderat mycket på genom åren, funderat, diskuterat, värderat och omvärderat hit och dit. Det skulle kunna bli ett riktigt långt inlägg här om jag skulle skriva ner mina tankar om saken. Jag får väl helt enkelt fundera på just det, om jag orkar skriva alltså, för någon debatt det orkar jag verkligen inte med. Men i sin egen blogg får man väl skriva vad man vill och vad man tycker bara man inte kränker någon eller förfar med någons integritet?? Sover på saken en eller några nätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar