lördag 11 februari 2012

53. Indra - ett hardcoregym

Nu är Indra på dygn 53 och det är inte så långt kvar. Nästa fredag är hon på dygn 60 och jag har beställt ordern till den kvällen, 7 kollin närmare bestämt. Firman jag beställt valparna ifrån är tyvärr sällan så träffsäker och dessutom har de ingen garanterad leveranstid. Jag tar det jag får och hoppas jag slipper vänta alltför länge.

Dygn 53


I filmen In the Womb: Animals från National Geographic som jag tagit både bilder och filmklipp ifrån till den här bloggen berättas om hela utvecklingen från parning till valpning. Ett klipp med ett ultraljud visar t.ex att fostren redan nu "övar" på ett livsviktigt beteende, att flämta. Nu är ju det någonting som vinthundar inte gör så väldigt ofta men det är ett livsavgörande beteende för alla hundar för att inte bli överhettade. Eftersom de har så få svettkörtlar så flämtar de för att reglera kroppstemperaturen. Det vet nog de flesta av oss som har hund men att de övar för det redan nu, där inne i mamma Indra det hade jag inte en tanke på. Undrar förresten om en whippet övar lika mycket på det som en retriver?? För den som vill se det filmklippet så finns det här.

I en senare sekvens i samma film berättas att fostren nu tränar bl.a sina käk- och benmuskler för att kunna överleva direkt utanför livmodern.


 

Alltså är det en hårdträning för överlevnad som pågår inne  i lilla Indra. Som ett hardcoregym och det kan vi tydligt se på den här filmen vi tog på hennes mage idag. Efter ungefär 25 sek in i filmen börjar träningspasset och ökar under tidens gång mot slutet. De blir nog starka som det ser ut...


 
 Indra dygn 53. Tyvärr blev kvalitén på filmen sämre då vi komprimerade den för att kunna lägga upp den här men man ser ändå tydligt hur det tränas flitigt där inne.

I kväll har vi också haft långväga besök. Saga, del Khazaris IfYouLiveInLove har varit hos oss och hälsat på för första gången sedan hon flyttade som liten valp. Med vid besöket var också lille Jinx, Nemaz Problemaz B Up N Down som är nytillskottet i familjen. 

Saga, del Khazaris IfYouLiveInLove

2 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Hej! Och tack för kommentaren på bloggen :) Måste ju bara säga att Indra är bland det gulligaste å tjejsötaste som finns! Har träffat henne på utställning när Fia har haft med henne. Kommer allt komma ut ett gäng snyggingar snart! Vi håller tummarna för att allt ska gå bra!

.::del Khazaris::. Ullis sa...

Tack! Vad glad jag blir för att du tycker om henne! Och, ja hon är speciell och är klädsamt väl medveten om det!

Skicka en kommentar