tisdag 3 april 2012

7 veckor och doftvalpar

Valparna är nu 7 veckor gamla och helt underbara förstås. Alla små individer med stora personligheter. Jag är väldigt nöjd med deras utveckling, så välbalanserade och fina och de är också väldigt öppna frimodiga små valpar. Båda hanarna har sina testiklar på plats. De äter och mår bra på alla vis.

Jag har också bestämt mig för att jag är färdig med deras namn och lade registreringsansökan i kuvert för att skicka till Charlotte, Sirius ägare för underskrift idag. Lite tveksam och lite gruvsam så ligger kuvertet kvar här hemma. Herre jösses, det är ju bara hundnamn! Men, nej det är det inte...

De vistas fortfarande bara ute under kortare stunder eftersom vi har så kyliga vindar nerifrån sjön. Även om termometern visar sköna varmgrader så är det kyligt i luften. Om det bara vore helt vindstilla... Det vet vi ju alla att whippet inte gillar kalla vindar och energin hos de små håller till att vara aktiv och har roligt en stund men sen blir de lite frusna.
Yra
 
Torak
Man får helt enkelt hitta på roliga saker inne. Att spåra upp kycklingvingarna istället för att få dem serverade tar ju lite på krafterna. Att jaga en "lure" är ett annat sätt att stimulera småttingarna. Vi har tagit en uttjänt gammal skurmopp, självklart tvättad i maskin så den är ren och fräsch och borrat ett hål i fästet på den där vi fäst ett lång snöre. Den drar Imre gärna efter golvet med ett bylse valpar släpande efter. Vi har knutit en ögla i änden av snöret och hängt upp den i taket på lagom höjd också så valparna kan leka med den när de vill. Den är riktigt populär och ibland är de flera åt gången som drar i den.


Det kom några gåvor från en god fe i Småland också som vi haft mycket nytta av bl. a ett stort ben som uppskattats mycket och även det brukar de vara flera åt gången på.


Jag har många gånger hört talas om s k doftvalpar. Man talar om att de har en stark doft av parfym, som mysk ungefär som kommer från en körtel. Vissa skall dofta i pannan och andra i nacken och det är väl lite olika hur man upplever doften men vissa har ju sagt att de doftar ljuvligt.
När våra valpar var riktigt små var jag lite besviken för att de inte luktade valp som jag ju hade saknat och sett fram emot, de luktade liksom ingenting. Tyckte någon av dem luktade lite "tant". Med tiden har det dock varit flera som reagerat på en av valparna att hon luktar så gott, som parfym. Nu är det 5 olika personer med valpvana som säger att hon doftar parfym och jag känner det själv tydligt! Hon luktar ljuvligt (tycker jag) med en stark doft av någon parfym, söt och tung.
Får jag lov att presentera min första egenupplevda doftvalp; Evanlyn!



Så är det det här med att ta uppställningsbilder. Frustrerande!!
Kamera- #6*#<%#§ eller omedgörliga valpar. Även om jag kan tycka att de ser bra ut och man ser en del av det bästa hos dem så gör en bilderna aldrig tillräcklig rättvisa ändå.
Så här kommer 7 veckorsbilderna från bordet.

Torak

Horace



Yra
Evanlyn
Renn
Alyss

3 kommentarer:

Whippeten Nota sa...

Vilka underbara raringar! Och vad tiden har gått fort, som den alltid gör när valpar går från 0-8 veckor!!! Himla smart med moppen i taket! Måste provas här nästa gång det blir smått!

Anna-Carin sa...

blir så sugen men jag får vänta till nästa år. Dom ser ut att vara jättefina och lite sur är jag vet du. Du tog ju min fina hane till halvsyrran:)) Ha en bra påsk med dina små. vi kanske ses på Blåkulla
kram
Anna-Carin Rydstedt

.::del Khazaris::. Ullis sa...

@ Nota - Ja, visst är de underbara och tiden går så fort så fort.
Tänk på att inte sätta moppen i ett stumt snöre när du sätter upp den. Jag tror det är bäst om om det är lite elastiskt för tänder och kropp på småttingarna.

@ Anna-Carin - Haha, Jaa lite taskigt känns det ju även om det mest är roligt att vi gillar samma. Glad att jag hann före den här gången, sist var de ju inte halvsystrar så då kunde jag ju gå på samma adress ändå ;)

Skicka en kommentar