lördag 7 april 2012

Lite glad och stolt, faktiskt!

Först och främst så är det ju roligt att bloggen har så många läsare varje dag trots att jag uppdaterar så sällan.
Den senaste tiden har jag fått en hel del kommentarer på olika håll men även frågor om olika saker jag lagt ut bilder på och bloggat om. Det är roligt tycker jag! bl.a. har vår valplåda med tak varit av intresse och på ett håll även diskuterats på en SKK uppfödarutbildning. Det har uteslutande varit positiva och nyfikna kommentarer angående den både av bloggläsare och besökare som kommit hit.

Egentligen är det en "vanlig" valplåda, 30 cm höga väggar där en av kortsidorna är delad så att den går att fälla ner när det är dags för valparna att gå utanför "lyan". Vi har ingen rundstav eller dylikt på insidan eftersom jag sover bredvid valplådan på en madrass de första 2 veckorna och är då väldigt lättväckt. Whippets är ju heller inte särskilt tunga hundar så jag förlitar mig på detta och tror inte att någon valp skall klämmas eller kvävas till döds här, vilket jag tror är ganska ovanligt över huvudtaget. Lådan har ingen botten utan vi ställer den på fällarna så blir det svårare för tiken att bädda upp. Över fällarna har vi bäddat med sträckta tunna fleecefiltar, ungefär som lakan. De har vi köpt för 10kr st på Ikea av bra kvalité. Jysk har också för ca 15kr. De här filtarna bytte vi flera ggr om dagen de första veckorna medan fällen under fick ligga kvar och bytas vid behov. Mycket lättare att hantera fleecefiltarna i tvätt och torkning!
Väggarna är skruvade i regelvirke i hörnen för att hålla ihop lådan och fungerar även som bärande stolpar för taket. "Stolparna" är 55 cm höga och på dem har en kraftig spånskiva skruvats fast till tak som vi bäddat åt tiken på med fäll och filtar. Runt om hela lådan från taket och ner fästes ett svart tyg, billig velour från jysk som en gång tjänat som duk på en helloweenfest här hemma. Det hängde bara löst utmed sidorna så det var bara att hänga upp för att komma åt valparna och tiken när det behövdes.
 Det här blev en lösning som vi var nöjda med och som Indra uppskattade. Så fort vi gjort lådan i ordning och ställt den på plats så boade hon in sig där, några dagar före valpningen. Lyan var hennes! Platsen ovanpå taket användes också flitigt.
Lägger upp en bild i repris här som visar lådan inifrån där man kan se lite hur den är konstruerad.




Det här med kattlådor och att börja träna valparnas rumsrenhet har jag fått många kommentarer och och frågor om, allt ifrån "hur gör man?" till  "äter de inte upp ströt?".
Att träna valparnas rumsrenhet är något jag lärde mig när jag jobbade på kennel som tonåring. Det kräver lite passning och slit förstås men är så värt det! När valparna är 3 veckor börjar de krypa ur lyan och kissar också där de går. Man får vara uppmärksam och snabb med att lyfta valparna till tidningen varje gång. Det är bara att flytta dem dit och efter ett tag går de självmant till tidningen och uträttar behov.
Nu är det ju så slitsamt med tidningar! De skall samlas in och lagras. sen skall de läggas på plats men när valparna blivit lite stadigare och snabbare på benen så far tidningarna bara iväg och det dröjer inte länge förrän de kommer på att man kan riva sönder dem, helst i små strimlor som man får plocka ur munnen på dem. Nä, tidningar känns omodernt och förlegat och jag har funderat på alternativ. Så för ett par år sedan var jag på besök hos en gammal erfaren uppfödare som använde sig av en form av lådor och strö. Och jag tänkte att den idén köper jag!
Inte helt nöjd med träpellets som strö eftersom de faller isär av kisset tänkte jag ändå att det är det bästa eftersom vanlig kattsand skulle vara livsfarligt för valparna om de skulle få i sig det. Så stod jag där i matvarubutiken en dag såg dessa 55 liters säckar med Toa-Lätt kattströ som är pelleterat pappersmassa. Alltså inte värre än tidningspapper att få i sig om det skulle ske och ett strö som varken är klumpbildande eller faller isär. Perfekt! Och kattlåda införskaffades som snabbt utökades till tre. Nu sedan valparnas boyta utökats även till hallen så kom behovet av ytterligare 1 låda. I snart 5 veckor har vi använt det och en fjärdedel av säcken är kvar fortfarande och valparna har garanterat fått i sig mindre pappersmassa med detta strö än om vi använt tidningar.
Visst händer det att de att de både kissar och bajsar utanför lådorna men då är det också utanför, inte vart som helst på golvet! Först nu vid 7½ veckas ålder har vi behövt byta strö i lådorna mer än en gång per dygn. De har kissat så lite och haft så många lådor så det har ändå varit fräscht men nu har det blivit större mängd urin så nu byter vi två gånger per dygn. Bajset tar vi naturligtvis genast bort när det kommer. Det enda negativa tycker jag är att själva lådorna kunde vara större, nu gick det inte att få tag på det här i stan men så har jag ju en snabbtänkt vän som kom på att man kan använda botten till fågelburar eller kanin-/marsvinsburar. Det måste jag försöka införskaffa när jag skall ha valpar en annan gång.
Det är så otroligt skönt att ha det lättskött och bekvämt när man har valpar och den här gången blev det ännu mer på det viset än förra gången. Jag har lärt mig att "göra det enkelt" är bäst men att det skall också vara bra. Sen får jag lov att tillägga att självklart är lådorna bara istället för tidning och ett steg mot ytterdörren och rastningar i det fria, samma idé och mål som vanligt!
Glad och stolt är jag också över att få höra från alla olika besökare som varit här att valparna är rena och det är så rent på golvet. Både vi i vår familj men också besökande barn och vuxna sätter eller lägger sig på golvet där valparna bor dygnet runt och leker och gosar med dem. Att få höra även denna gång att det inte luktar särskilt mycket här är förstås väldigt skönt!



Vi har också fått kommentarer om den uttjänta skurmoppen vi hängt i taket som valparna kan roa sig med på egen hand. Både besökare och bloggläsare köper idén. Valparna gillar den ju verkligen. Tänk bara på att inte hänga upp den i ett helt stumt snöre så det inte kan knycka till när de sliter i den! Våra gamla moppar som tvättats i maskin ibland flera ggr i veckan är så slitna så de går dessutom av i "fransarna" om valparna drar för hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar