söndag 15 januari 2012

Inga tvivel om dräktighet och färgfunderingar

Här råder inte längre något tvivel på att Indra är dräktig. Hon följer dräktighetskalendern till punkt och pricka och det är så pass säregna tecken och stora förändringar på henne som inte varit efter tidigare löp. Men mycket kan ju hända på vägen så helt säkra på att det kommer levande valpar vid rätt tidpunkt kan man ju aldrig vara. Men jag har en tro på att det går vägen!

Eftersom jag är (självutnämnd) "Gudmor" åt Courtborne Angel of Raphael "Riki" så är det hit han brukar komma när hans familj åker bort. Just nu är de på en resa för att hämta hem familjens nytillskott från Moskva. En liten whippetgosse till så nu är alltså Riki här hos oss igen. Han är en ljuvlig individ att ha att göra med och han kommer så bra överens med våra andra hundar. Särskilt vår sloughihane Bashshar, de är tydligt bästa vänner och blir fortfarande överlyckliga av att se varandra och över att få vara tillsammans. Rätt anmärkningsvärt faktiskt eftersom det skiljer endast en vecka i ålder mellan dem. Den här gången har Riki dock haft det ganska besvärligt eftersom Indra fortfarande luktar "löp", vilket är vanligt vid dräktighet. Han bor ju normalt inte tillsammans med tikar och har ju heller aldrig fått nobben när han tidigare fått umgåtts med så ljuvligt doftande tikar! Frustrerande för honom men trots det inget problem att ha honom här, fastän han ju redan gått i avel.
Kom också underfund med här att Rikis pappa Souftouch Little Big Man "Chaplin"   är Sirius morfar och att Sirius pappa Courtborne Ramazotti "Eros"  är Rikis morfar. Hänger ni med?? Det kom naturligtvis inte som en överraskning men det var just sammanträffandet jag inte direkt tänkt på. Dessutom är Seregon Arwen at Courtborne "Arwen" mormor åt både Sirius och Riki. Inte undra på att jag tycker de är så lika varandra!

När jag nu tänker på de små valparna som vi hoppas få om några veckor så funderar jag ju över färgerna som kan bli. Med whippet är det ju så roligt eftersom de kan ha vilka färger som helst men vad det kommer i en kull beror förstås helt på anlagen i just den stamtavlan men kan ändå vara svårt att förutspå.
Kullen där Indra föddes var ju en stor kull på 11 valpar och olika färger. Hennes pappa är en svartpigmenterad brindle och hennes mamma blåpigmenterad brindle, båda med mycket vitt. I den kullen kom 2 svartpigmenterade, 3 creme och 6 blåpigmenterade. 6 av dem var brindle men alla hade mycket vitt, utom en.
Här är Indra och alla hennes syskon. 4½ vecka gamla.

I den kull Sirius föddes blev det också lite blandat, 2 svart- och 2 blåpigmenterade och 3 av dem brindle med ganska lite vitt och de är också ganska mörka.
Det här fotot av  Sirius tillsammans med sina syskon, 3½ vecka gamla har jag fått låna av Kristin Hoff.  

Jag tänker att det kan bli lite av varje i färgpaletten här. Skall bli spännande att se faktiskt. Från början var det ju så att jag önskade en whippet med så lite vitt som möjligt och helst inte brindle!! Nå, nu var ju det ju främst dotterns hund och det var ju inte heller på det viset att vi direkt beställde färg. Hur som så tycker vi ju att Sheila har en väldigt vacker färg.



2 kommentarer:

Anonym sa...

så underbart att pojkarna trivs så bra tillsammans! det ska bli väldigt spännande att se färgerna på de små liven!

.::del Khazaris::. Ullis sa...

Ja, eller hur? På båda!

Jag tycker ju att "dina" valpar är helt superfina också. Jag hade ju inte föreställt mig de färgerna med Sakari som far och det är ju sånt som är så spännande. Men nog hade det varit roligt med en som haft hans ljuvliga färg!?

Skicka en kommentar