tisdag 24 januari 2012

36 dagar. Fostren växer och Indra med dem!


Nu ska de ha fått pytte-pyttesmå tassar där inne. Ett litet hjärta har börjat slå och andra organ är utvecklade men ligger fortfarande utanför "buken" eftersom de ännu inte får plats i den lilla kroppen. Fostren är ungefär 2½ cm stora.
Under den kommande veckan skall de små fostren växa från storleken av en vindruva till storleken av en biljardboll. Läpparna formas och små morrhår skall börja växa ut, tår och klor skall växa till, ögonlocken skall slutas över ögonen och små öronlappar börjar ta sin form. Bröstvårtorna och könsorganen bildas.  Tarmarna som utvecklas och de inre organen skall omslutas av kroppen och det lilla livet går från stadiet av ett embryo till foster. Det är en händelsrik vecka på gång där inne!

När vi såg den här filmen här hemma hajade jag till och sa till Imre, "kolla en faraohund!". När jag sedan satt här och kollade häromkvällen för att hitta något kortare klipp att lägga upp här på bloggen såg jag att det var Antefa's Minas Tirith "Tirith", han med stort H som satte faraohunden på min världskarta! Här är han filmad på Cruft's för några år sedan men har nu tyvärr slutat göra tassavtryck här på jorden. Det är min vän Inger, uppfödare till 2 av mina sloughi som hade äran att äga honom. Tirith var en hund som satte spår även i vår familjs hjärte-minne. I den här filmsekvensen är han alltså med, i ett par sekunder bara, men ändå! 49 sek in i den närmare bestämt. Jag blir rörd när jag ser honom och minns honom, en av de absolut vackraste och mest karismatiska hundar jag någonsin sett!

Ja, ja nu handlar filmen ju om små valpfoster och de små "filmstjärnorna" är golden retrivers men i den här åldern är de ganska lika whippets, tror ni inte??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar