fredag 23 mars 2012

5 veckor


Det här är en helt ljuvlig ålder på valparna att få vara med om och den är så ju kort så det gäller att ta tillvara tiden med dem. Något som Imre förstått på egen hand vad han går miste om då han väljer att göra annat och har nu bestämt att han nu inte ska spela Sims (favoritspel för tillfället) resten av tiden valparna bor kvar här. Minst 5 veckor till, vi får väl se hur det går med det men hittills så har han inte varit i närheten av datorn de tre senaste dagarna. Fina Imre, jag är så stolt över honom!!

Vi har introducerat djupfryst foder, alltså tinat men rått hundfoder till valparna så från och med nu kommer de att äta både torrfoder och rått foder dagligen samt att de också får råa kycklingvingar några ggr i veckan. Absolut inga lösa magar har de drabbats av utan allt går jämnt och fint med de små magarna.
Kycklingvingarna väcker verkligen intensiv lust. De håller på länge med dem och får i sig en del kött när de nu gnager benen rena. Mätta, nöjda och trötta valpar blir det.
De här tänderna har jag faktiskt fått för att slita i kött...


funkar ju på latexkyckling också i och för sig...
för att inte säga syskon!!

men trots mina stora tänder och rovdjursinstinkter så är jag ju "människans bästa vän"

För något år sedan var det en god vän som fick en stooor valpkull. 13 valpar av stor ras och hon funderade på hur hon smidigast möjligt skulle servera deras mat. Hemma hade de hönstråg sedan tidigare och det fick bli en lämplig nödlösning. Detta snappade jag upp och tänkte att bättre än så här kan det ju för 17 inte bli. Tråget står ju på lagom höga ben så det blir inget springande i maten, det är vinklat i botten så fodret far inte runt i matkärlet, det har höga kanter så inget faller ur och alla får plats på en fin rad vid ett och samma kärl. Perfekt!
När de här valparna föddes införskaffade jag mitt hönstråg på Granngården. Eftersom de är bara 6 st blev ett 50cm lagom. Gallret lossades lätt. Nu valde jag plast för att det skulle vara lätt att hantera under vattenkranen vid disk. Det här hönstråget för 55kr är bland det absolut bästa jag införskaffat till mina hundar, någonsin!

Kanske inte så snygg "matskål" men extremt funktionell!

I dag har valparna fått utöka sitt revir ytterligare och varit med utomhus för första gången. Även om det var lite läskigt med vinden i pälsen så glömdes det genast bort till fördel för allt spännande att upptäcka där ute. Där passade de på att bajsa också den lilla stund de var ute.
Apropå bajs förresten så är det ett par saker till jag också införskaffat som hör till kategorin "bästa till hundarna" och det är en stor säck Toalätt kattströ och en kattlåda! Så himla bekvämt att slippa tidningsinsamling, att placera ut och byta tidningar flera ggr om dagen som ändå inte ligger kvar på plats när de busar och far fram. Jag är stolt uppfödare till 5 veckorsvalpar som oftare lyckas uträtta sina behov i lådan än utanför! Det är också underbart skönt att vi inte behövt tvätta några bäddar på några dagar för de är helt torra och rena! En suck av lättnad, nu hinner vi ju tvätta vår egen tvätt.



Så har vi ju haft dem på bordet igen. I bland står de så fint och avslappnat och då är förstås inte kameran med alla gånger. Andra ggr spänner valparna sig eller vill inte vara med alls. Ja alla som varit med och gjort det vet ju hur det är att försöka ta uppställningsbilder på valparna. Men jag måste säga att de är riktigt duktiga och oftast samarbetsvilliga på bordet. Sen är det också en fråga om timing när det är lämpligast att fota och naturligtvis att ha en "kameraman" på plats. Ja, ja det blir som det blir och som en erfaren uppfödare sa till mig "Herre gud, de är små bebbar och är man van att se det så ser man ju också vad det är". Och det ligger något i det tänker jag. Vill ju så gärna har perfekt kvalité på foton och förstås små valpar som står avslappnade i perfekt balans. Varför då???? "Det ligger ju i åskådarens ögon" som man brukar säga i konstsammanhang. Här kommer nu i alla fall 5veckors uppställningsbilder på våra fina små valpar!

Torak


Horace
Yra
Evanlyn
Renn
Alyss

4 kommentarer:

Sofie sa...

Vad påhittig du är. Den där hönsmatskålan var ju bara för bra. Förstår att du gillar den. Synd att man inte kan använda den till vuxna hundar. Jo jag skulle kanske kunna göra det men då skulle den äldsta äta upp allt ;)

Elisabeth sa...

Oj vad fina de är. Kul att du också ger råa kycklingvingar, de har ju som sagt fått sina tänder för ett visst ändamål...

Jessica sa...

Så roligt att följa eran blogg och se bilder på de små underverken! Får jag vara nyfiken och fråga om ni hunnit hitta något hem till Evanlyn ännu?
Ha det bra!

.::del Khazaris::. Ullis sa...

Sofie; Det är min kompis som är påhittig så jag kan inte ta någon kred!
Det beror väl på hur stora vuxna hundar man har antar jag. :)

Tack Elisabeth! Så glad jag blir för de orden!

Jessica; Kul att du gillar bloggen!
Eftersom jag inte bestämt själv vilken tik jag skall behålla ännu så är heller ingen "reserverad" men det är några stycken som hört av sig om Evanlyn och är intresserade av just henne.

Skicka en kommentar